woensdag 7 januari 2009

Wat is hot in 2009?

Buiten is het op dit moment in elk geval 'not hot' met temperaturen van -20 's nachts en -5 overdag. Maar wat wordt er in 2009, behalve mijn verwarming en hopelijk ook de zomer, nu allemaal 'hot' in internetland?

Nieuwe website ISAAC: HOT!

Allereerst verklap ik alvast dat ISAAC begin 2009 met een compleet vernieuwde website online komt, uiteraard wordt die helemaal hot, hip en cool!

Wat betreft de overige mediaverwachtingen van onze eigen ISAACi:


Mobiel internet komt eindelijk op

In 2008 stond mobiel Internet ook al bij de verwachtte trends, misschien meer in de hoop van dan in de verwachting van... Ook dit jaar staat hij er weer bij. Nu de ontwikkeling van mobiele netwerken en apparaten verder ontwikkeld is beginnen bedrijven eindelijk te investeren in mobiele applicaties, dus wie weet breekt het mobiel surfen in 2009 eindelijk echt door.

Daarbij aansluitend zullen er steeds meer ontwikkelingen komen voor een snelle(re) tekstinvoer op touchscreens. De applicaties hiervoor, bijvoorbeeld Swype, zullen vanuit een vingerbeweging over het toetsenbord sneller woorden gaan herkennen dan wanneer deze getypt zouden worden.

Kredietcrisis; het kaf wordt van het koren gescheiden

In de winkels is er nu bij de consument nog niet veel van te merken maar wij denken dat in de loop van 2009 en uiteindelijk 2010 de kleine maar ook grote bedrijven toch wel ernstige last zullen krijgen van uitblijvende opdrachten. Voor de Internet- en mediawereld zal de kredietcrisis gaan betekenen dat er harder gewerkt en meer kennis vergaard moet worden en dat de klant hard(-er) bewijs van resultaten zal gaan verlangen.

Er zullen meer online bestedingen gaan komen in plaats van bestedingen aan printed media. Kleine uitgevers van kranten en bladen zullen niet of moeilijk overleven. Klassieke media als print en ook radio en tv krijgen het dus moeilijk, reclamebureaus ook ten opzichte van Internet en software bureaus.

Verwacht wordt dat de software sector in 2009 zal gaan groeien. Investeringen van bedrijven in software zijn noodzakelijk omdat veel organisaties niet meer zonder bepaalde software kunnen. Door upgrades te benutten kunnen bedrijven goedkoper en efficiënter gaan werken.

Cybermaffia

De cybermaffia zal profiteren van de kredietcrisis. Nu de aandacht van de politiek bij de recessie ligt en de (al dan niet werkloze) consument naarstig op zoek is naar aanbiedingen en extra inkomsten is het de perfecte tijd om de boel op te lichten.
Dus let gewoon op, alles wat als “to good to be true” klinkt is dat meestal ook!

Sociale netwerken

Sociale netwerken, zoals Hyves, Facebook, LinkedIn, etc, waren al in opkomst en zullen in 2009 nog meer invloed gaan krijgen. De wisselwerking tussen deze netwerken zal ook toenemen.

Van grote merken wordt verwacht dat zij hun eigen netwerken op gaan zetten. Sociale netwerken krijgen dus steeds meer een commercieel karakter naast het ‘sociale’ karakter.

Twitter

De meningen bij ISAAC zijn erover verdeeld; een site vol met korte berichtjes met wat iedereen aan het doen is. Het schijnt helemaal hip te zijn en ‘iedereen’ doet het, maar sommigen hier zijn nog steeds aan het wennen en zichzelf aan het afvragen of hun tijd niet beter besteed kan worden dan aan deze nieuwe verslaving-to-be. Mensen zijn simpelweg vóór of heel erg tegen dit getwitter. We zullen zien in 2009…

Samengaan diverse media

TV en Internet zullen verder in elkaar gaan overlopen, (casual-)games zullen hier ook een flinke rol in gaan spelen. Websites die TV-programma’s ondersteunen met informatie maar ook met extra of gemiste afleveringen zien we steeds meer. In opkomst zijn de gecombineerde TV- en internet reclames naar websites met kansen om iets te winnen (denk aan red fruit farm van coebergh of de maffia viral van centraal beheer) en communities rondom een merk/tv-programma (denk aan boer zoekt vrouw of Albert Heijn kookschrift).

De overkill aan bijvoorbeeld blogs, zal ervoor zorgen dat blogs samen zullen gaan of verdwijnen. De kwaliteit van de blogs die overblijven zal hierdoor verbeteren.

‘Web3.0’ wordt het helemaal in 2009. Websites zullen meer en meer veranderen van simpele ‘uithangborden’ naar informatiebronnen die ook door andere machines kunnen worden begrepen. Dit zie je nu al in de API’s die aangeboden worden door Flickr, Twitter, Amazon en Google Maps. Daarnaast zullen applicaties ook steeds meer als dienst online aangeboden worden en worden online diensten aan elkaar geknoopt (zoals in OpenID).

Flash-video in opkomst

We gaan nog meer flash-video en multimediale content zien.
De nieuwe versie van Flex (versie 4) en/of JavaFX zijn in opkomst voor het maken van mooie, stoere websites en shops

Design

Naar verwachting gaan we meer ‘urban’ terug zien in 2009 in plaats van de glossy ‘web2.0’… Deze trend is al in beweging (behalve bij de corporate sites). Naast urban zien we ook meer het “traditionele” knip en plak werk; papier, droodels, kleistukjes, naaisels, collages…

Crowdsourcing

Bij crowdsourcing projecten, die sterk lijken op open-source projecten zoals Linux en Mozilla, wordt het publiek direct bij de processen van organisaties betrokken, uitgaande van organisaties die uiteindelijk baat hebben bij de verbeteringen, ideeën of het werk van de community. Verwacht wordt dat dit soort projecten in opkomst zullen raken.

Vol verwachting kijken wij bij ISAAC uit naar 2009 en de nieuwe dingen die er gaan komen!