zaterdag 27 december 2008

Flex Gumbo


Flex Gumbo is de codenaam van Flex 4 waar Adobe op het moment aan het werken is.

Met deze nieuwe release is Adobe zich vooral aan het richten op de volgende punten:

  • Opzetten van een framework waardoor ontwerpers en programmeurs beter en langer samen kunnen werken tijdens een project.
  • Het verbeteren van de productiviteit met Flex door het verbeteren van de compiler performance en het toevoegen van nieuwe features die de productiviteit verhogen zoals data binding.
  • Gebruik maken van de nieuwe mogelijkheden van de flash player en deze toepassen op veel gebruikte use-cases.

Maar wat betekent dit allemaal precies? Veel zegt deze opsomming niet over opvolger van Flex 3, daarom zal ik deze punten een voor een behandelen.

Samenwerking tussen ontwerpers en programmeurs
Een van de problemen met Flex 3 is dat de programmeur de gehele applicatie opzet aan de hand van een grafisch ontwerp van een ontwerper. Met een dergelijke werkwijze is het bijna niet te voorkomen dat er verschillen ontstaan tussen het ontwerp en de daadwerkelijke implementatie. Dit doordat de programmeur het ontwerp anders interpreteert of bepaalde effecten en/of grafische componenten gewoon niet mogelijk zijn.

Om dit op te lossen heeft Adobe diverse verbeteringen doorgevoerd in skinning van applicaties en het toepassen van effecten. En tijdens toepassen van deze verbeteringen is rekening gehouden met de ontwerpers, en op en dergelijke manier zodat ontwerpers kunnen meehelpen tijdens de ontwikkeling van applicaties. Hiervoor is door Adobe Catalyst in het leven geroepen die het mogelijk maakt om in bijvoorbeeld Photoshop complete widgets en/of applicaties op te zetten. De mogelijkheden die dit biedt kun je het beste in deze demonstratie bekijken.

Dit alleen heeft ons erg enthousiast gemaakt over Flex 4 omdat er dan veel makkelijker en sneller prototypes opgezet kunnen worden zonder dat een ontwerp omgezet moet worden naar een prototype. Je ontwerp is dan dankzij Catalyst jouw prototype.

Verbeteren van productiviteit
Door adobe worden een flink aantal verbeteringen doorgevoerd zodat makkelijk en sneller ActionScript code opgezet kan worden voor Flex. Omdat dit een nogal lange lijst is pak ik een voorbeeld van de vele verbeteringen die men aan het doorvoeren is: data binding. Om precies te zijn two-way data binding.

In de huidige versie van Flex is two-way data binding mogelijk, maar vergt enkele extra regels mxml die snel kan oplopen naarmate de user interface complexer wordt. Dit doordat je voor elke two-way binding die aanmaakt een Binding tag met destination attribute moet toevoegen voor elke gui element waarbij je two-way binding wilt gebruiken.Bij Flex 4 kan dit teruggebracht worden door @{} te gebruiken voor data binding in plaats van de {} voor standaard databinding. Of door twoWay="true" toe te voegen aan je binding tag.

Gebruik maken van nieuwe functionaliteit van Flash
In de Flash player zijn er nieuwe mogelijkheden toegevoegd voor weergeven van afbeeldingen, tekenen van basis vormen en 3D effecten. Diverse hiervan zijn al voorbijgekomen in de Catalyst demonstratie en deze zijn een van de belangrijkste verbeteringen die Catalyst mogelijk heeft gemaakt.

Het toevoegen van bijvoorbeeld de basis vormen (driehoek, cirkel, etc) en de mogelijkheden om deze makkelijk te gebruiken binnen Flex maken weer vele nieuwe toepassingen mogelijk of makkelijker. Zelf ben ik zeer benieuwd naar de nieuwe interfaces die mensen hier gaan ontwikkelen en de nieuwe flex games die nu makkelijker visueel interessanter gemaakt kunnen worden.

Al deze vernieuwingen voor Flex 4 heeft er voor gezorgd dat wij erg vooruitkijken naar deze nieuwe release. Door de nieuwe mogelijkheden die het biedt, de verbeteringen in samenwerking die het mogelijk maakt en vooral omdat wij er weer enkele zeer mooie applicaties mee kunnen bouwen.