maandag 12 oktober 2009

Sociale netwerk explosie

Afgelopen jaren is er steeds meer en een steeds grotere focus door websites op het sociale aspect van het internet. De gebruikers kregen de kans om zelf inhoud toe te voegen aan websites door bijvoorbeeld het schrijven van beoordelingen. Een van de eerste die hiermee begon was Amazon die haar klanten reviews op de website liet plaatsen (wat nu al 15 jaar geleden is).
Tegenwoordig is er een ware explosie gaande in het aantal sociaal georiënteerde websites. En als je al een website hebt wil je of inhaken op bestaande sociale netwerk websites, of zelf functionaliteit hiervoor toevoegen.

Daarom zie je tegenwoordig ook veel websites met de mogelijkheid om een pagina te ‘tweeten’, of toe te voegen aan je Facebook of MySpace pagina. Mits dit goed gebeurd kan dit een zeer krachtige marketing tool zijn en kan zelfs goed gebruikt worden voor klantenondersteuning.
Veel mensen hebben het succes gezien van de al bestaande grote jongens op het gebied van sociale netwerken. En proberen het succes te kopiëren, of proberen een nieuwe unieke dienst aan te bieden, in de hoop hun eigen niche te vinden. En dit heeft voor een explosie gezorgd in het aantal sociale netwerken en van websites die hiervan gebruik maken.

En dit levert inderdaad soms interessante resultaten op. Zoals de dating site Gelato die jouw gegevens van andere sociale netwerk sites verzamelt voor het bouwen en weergeven van je profiel. Of bijvoorbeeld Wakoopa die statistieken verzamelt over je software gebruikt. En je in contact brengt met vergelijkbare gebruikers of nieuwe software voorstelt.

De genoemde voorbeelden zijn leuk en interessant om eens mee te spelen. Maar er is een nieuwe die echt mijn aandacht heeft getrokken en ik niet kan wachten tot ik hier eens goed mee kan spelen. En deze sociale netwerk site is FourSquare.

FourSquare laat een nieuwe trend zien (en is niet de enige hierin): het sociale netwerk als spel.
Bij FourSquare doe je een ‘Check in’ als je een bepaalde locatie bezoekt, bijvoorbeeld een bioscoop of je favoriete bar. En voor elke ‘Check in’ krijg je punten of zelfs zogenaamde ‘badges’. Grappig om te zien en aan mee te doen, maar nog niet gelijk waarom ik zo enthousiast ben over de nieuwe sociale netwerk site.

Waar ik vooral heel enthousiast over ben is dat gebruikers tijdens zo’n ‘check in’ iets over de locatie kunnen schrijven. Dus ervaringen, tips en suggesties kunnen delen. Dit geeft je gelijk een goed idee hoe mensen over de zaak denken en wat er te doen is op dat moment. Zeer waardevolle informatie als je even wilt weten of een bepaalde zaak of locatie goed is.

En door dit heeft FourSquare ook de aandacht getrokken en enkele bekende financiers gekregen. En FourSquare heeft ook gelijk een inkomstenbron veilig gesteld: advertenties (iets wat Twitter nog steeds niet gelukt is om goed te integreren). En dit zijn niet de standaard advertenties in de vorm van een banner hier en daar. De advertenties zijn gericht op de gebruiker en waar hij is. Dus als je bijvoorbeeld bij een bepaalde bar een ‘check in’ doet, kan het zijn dat je een advertentie te zien krijgt met daarin een aanbod om een drankje met korting te kopen. Zeer slimme manier om te adverteren, en gelijk ook op een manier die interessant is voor de gebruiker (en zeer mogelijk de participatie verhoogt).

Jammer genoeg heeft de website op dit moment nog één zeer groot nadeel. Je kan op dit moment in Nederland alleen in Amsterdam ‘check ins’ uitvoeren. Amsterdam is namelijk de enige stad die op dit moment beschikbaar is. Ze zeggen dat zodra ze meer capaciteit hebben ze meer steden gaan toevoegen. Maar het geeft wel een flinke restrictie in hoe en waar je de website kunt gebruiken.
Maar als deze restrictie weg is, en gebruikers helemaal vrij zijn in het gebruik van de website, ben ik zeer benieuwd wat er zal gebeuren. De potentie om iets heel unieks te worden is er.