vrijdag 12 december 2008

REBLOG: Twee miljoen Nederlanders op mobiel internet

Twee miljoen Nederlanders maken regelmatig gebruik van mobiel internet. Driekwart surft en mailt via een flat fee abonnement (onbeperkt surfen voor een vast bedrag). Bovendien blijkt het aantal mobieltjes met een GPS-antenne afgelopen jaar te zijn gegroeid met een factor zeven. Dat blijkt uit een onderzoek van het platform Open Mobiel Internet (OMI). Daarin zijn de grootste Nederlandse partijen in telecom- en uitgeefland verenigd.

Uit cijfers die eerder deze week aan de Media Werkgroep werden gepresenteerd, blijkt dat het aantal mobiele surfers in een half jaar met 25 procent groeide. De teller ging van 1,6 miljoen Nederlanders in juni naar nu 2 miljoen. De grootste gebruikersgroep bevindt zich tussen de leeftijden 18 en 35 jaar.

Er circuleren inmiddels 6 miljoen mobiele telefoons die overweg kunnen met een draadloze connectie. De verdeling: 2 miljoen UMTS- en 4 miljoen GPRS-toestellen. Er zijn 1,45 miljoen flat fee-abonnementen verkocht.

Bovendien blijkt uit dezelfde OMI-cijfers dat 14 procent van de telefoons een GPS-antenne heeft. Een jaar geleden was dat nog 2 procent. Telefoons worden zich steeds vaker 'bewust' van hun geografische locatie.

OMI-voorzitter Paul Brackel: "Ontwikkelaars kunnen mobiele applicaties verrijken met geografische informatie". De telefoonsofware wordt omgevingsbewust.

Vooralsnog zijn er in Nederland geen operators die externe ontwikkelaars toegang geven tot hun locatieservers. Dat is de apparatuur die de geografische positie van bellers als het ware 'leest' en verstuurt in mobiel gebruikte software. Daarmee zou bijvoorbeeld kunnen worden aangegeven wiens vrienden uit een profielensite of chatdienst zich waar bevinden. Brackel: "Met GPS kan je niet de locatie-informatie van een andere beller opvragen. Dat kan enkel via het netwerk van de telecomaanbieders".

Gisteren verscheen een rapport van Forrester Research waarin onderzoeker Thomas Husson stelt dat de omzet uit mobiele handel in onder meer muziek, tv, video en spelletjes in 2013 5,4 miljard euro waard zal zijn. Die opkomende mobiele vermaakmarkt compenseert volgens hem de afname van omzet uit sms-verkeer. Die loopt tussen 2008 en 2013 terug van 21,5 miljard naar 19 miljard euro.

Bron: Emerce