maandag 25 februari 2008

Adobe lanceert Flex Builder 3




Ik kreeg van meneer Adobe een berichtje dat EINDELIJK Flex Builder 3 (FB3) is gelanceerd! Na zelf al wel wat ervaring te hebben opgedaan met Flex Builder 2 tijdens mijn stage, leek Flex, wat draait met de Flash engine, me een platform om mooie techniek om grafische (web)applicaties te maken. Vooral gewoon vanwege de simpelheid, zolang je er niet te gekke dingen mee wilt doen.

Enifn, tijdens de Javapolis dit jaar woonde ik een demonstratie bij die toonde wat Flex 3 allemaal teweeg gaat brengen. Ik stond in ieder geval al versteld van wat ze met de demoapplicaties waar konden maken. Vooral toen de ver-Flex-te versie van Ebay getoond werd, was het me duidelijk. Flex is een volwassen techniek geworden om niet alleen meer webapplicaties, maar ook (door middel van AIR) desktop applicaties te kunnen ontwikkelen.

Flex is echter zeker niet de enige speler op het gebied van mooie grafische applicaties, die waarschijnlijk allen ooit de webbrowser zullen ontgroeien. Microsoft cocurreert met Silverlight en Sun komt (misschien deze eeuw nog) met JavaFX.
Ik denk zelfs dat uiteindelijk deze technieken, die van oorsprong zijn ontwikkeld voor het gebruik in webbrowsers om websites op te fleuren, misschien worden het wel concurrenten van Swing...?

The future will tell us ;)