woensdag 3 oktober 2007

iPod touch: first contact


Heb vandaag ein-de-lijk mijn iPod touch mogen ontvangen van mijn chinese vrienden. Ik heb de afgelopen maanden al veel mooie gelezen en gehoord over de iPhone interface, maar nu ik hem zelf heb mogen ervaren moet ik zeggen: W-A-U-W. Wat een verschrikkelijk mooi scherm, wat een fijne bediening, wat een supervormgeving, wat een ingenieuze manier van browsen en wat heb ik al snel een lijstje van dingen die ik mis. En omdat ik niet hou van om de hete brei heendraaien: meteen maar mijn lijstje van dingen die ik graag verbeterd zou zien.

Ten eerste mis ik echt de mogelijkheid om ook afspraken aan mijn agenda toe te voegen. Dat is echt een enorme rotstreek van apple: een werkend stuk techniek in de vorm van de iPhone opzettelijk kreupel maken. Dan doet Microsoft met de nieuwe Zune dat toch een stuk beter: de oude Zune voorzien van alle functionaliteit die ook in de nieuwe is gestopt! Kijk, schaam je en leer, Apple.

Ten tweede zou ik graag mijn muziek kunnen streamen naar mijn airport express en naar mijn apple tv vanaf de ipod. Thuis zit ik niet altijd achter mijn pc en loop ik ook niet de hele tijd met die koptelefoontjes op, maar zo’n iPod kan je wel bij je dragen en dus volledige controle houden over de muziek of de podcasts die op dit moment uit de speakers knallen.

Ten derde zou ik graag wat meer invloed hebben op de vormgeving van de interface: de achtergond instellen, dat soort dingen. Iets wat wel kan in windows mobile als ik me niet vergis.

Ten vierde zou ik graag kunnen kiezen uit een berg third party apps: spelletjes, handige tools (skype of zo yeah ), een offline editor, etc. En niet alleen maar online, via safari, omdat ik niet altijd de beschikking heb over wifi (kom op NS, schiet eens op!). Maar ik denk dat dit toch redelijk snel van de grond zal komen: de vraag is te groot.

Ten vijfde zou ik graag 3G kunnen bellen… toch die tweede generatie iPhone maar kopen dan, ergens in mei of zo. Nog meer wachten. Pffff