donderdag 30 augustus 2007

Brengt Silverlight het licht?


Afgelopen week kwam ik de site “tafiti” tegen. Een showcase van Microsoft om hun nieuwste product mee te demonstreren, Silverlight. Silverlight is, volgens Microsoft, een cross-browser, cross-platform plug-in voor de nieuwe generatie van media applicaties op het net. Het is het antwoord van Microsoft op Adobe’s Flash plug-in en het heeft daaraan een behoorlijke concurrent.

Maar, het moet gezegd worden, tafiti ziet er best gelikt uit en het feit dat Silverlight naadloos met o.a. AJAX samen kan werken biedt potentie. Om een goed beeld van de mogelijkheden van Silverlight te krijgen ben ik er wat mee gaan stoeien. Het komt er uiteindelijk op neer dat je vooral XML en JavaScript code produceert die door de plug-in worden omgetoverd tot een mooi eindresultaat. Dit zorgt ervoor dat het geheel vrij eenvoudig is en je er snel inkomt. Daarnaast zorgt dit ervoor dat je geen aparte ontwikkeltool nodig hebt voor het maken van een Silverlight applicatie, je hebt aan een teksteditor genoeg. Het duurde ook niet lang of ik had een envoudige applicatie af. Trots keek ik naar het resultaat en vroeg ik me af of Microsoft hier daadwerkelijk die “Flash-killer” in handen had. Helaas kan ik die vraag niet met een volmondige “ja” beantwoorden. De opzet is goed, zeker voor programmeurs, maar het mist nog iets. Het zal met Silverlight best mogelijk zijn om mooie applicaties te bouwen, maar dat kan met Flash ook. Het samenwerken met AJAX klinkt ook heel interessant, maar dit kan met Flash en Flex ook. Microsoft heeft dus, voor mijn gevoel, nog niet de “Flash-killer” te pakken, maar ze komen akelig dicht in de buurt.