maandag 8 oktober 2007

Web 3.0 of toch Web 2.1?


De afgelopen week heeft Jason Calacanis redelijk wat stof doen opwaaien met zijn definitie van Web 3.0.

Zijn definite:

"Web 3.0 is defined as the creation of high-quality content and services produced
by gifted individuals using Web 2.0 technology as an enabling platform."

Nu was hij niet helemaal serieus toen hij dit blogde, maar ik ben het er in ieder geval niet mee eens. In mijn ogen beschrijft zijn definitie namelijk meer een soort van Web 2.1, of Web 2.5 of in ieder geval een versie die < 3.0. Van Web 3.0 verwacht ik toch een nieuwe (revolutionaire manier om gebruik te maken van bestaande) techniek die tot gevolg heeft dat we op een andere manier met het web gaan werken.

Ik denk dat Jason de grote truuk van Tim O'Reilly even dunnetjes over wil doen. Toen Tim in het begin van deze eeuw met het probleem zat dat zijn internet conferenties helemaal niet meer werden bezocht (vanwege de net geklapte bubbel), was hij zo slim om de term Web 2.0 te bedenken. Veel mensen in de internet scene werden nogal blij van deze nieuwe hoop met als gevolg dat -BAM- zijn conferenties goed werden bezocht.

Dat Jason Calacanis' nieuwe startup Mahalo precies dat doet wat hij zegt dat Web 3.0 is, is op zijn minst nogal verdacht. Volgens mij is het gewoon allemaal een grote publiciteitsstunt van onze spindocter Jason. Blijkbaar wel een goede trouwens, want zelfs ik blog erover.

Damn toch erin getrapt! Volgende keer maar onze eigen Web 3.0 definite: "The web as a pipeline".